Tipy a triky
Prodloužení životnosti řetězu
Občas je dobré řetěz obrátit (to znamená ne směr jeho běhu, ale jeho lámaní čili pro lepši pochopení, v podélné ose ho otočit o 180°).
Zdroj: bike
Hranice opotřebení řetězu (měření šuplérou)
Vzdálenost mezi 1. a 11. válečkem řetězu (měřeno otvorovými hroty šupléry) je u nového 119,5 mm; řetěz na výměnu má pak asi o 1 mm více.
Zdroj: bike
Výměna brzdových pák u Magura CLARA
Pozor při výměně (demontáži) brzdových pák kotoučovek Magura CLARA! V návodu totiž není uvedeno, že před demontáží páky je nutné zaaretovat pracovní pístek proti vypadnutí, což způsobí únik hydraulického oleje a zavzdušnění systému. Aretace pístku se provede u brzd modelového roku 2000 vhodným kolíčkem přes otvor nacházející se na spodní části tělesa brzdové páky, u starších typů po odklopení víčka vyrovnávací nádobky přes vpustní ovor.
Zdroj: vlastní zkušenost, výrobce
Označení tuhosti tlumiče
Tvrdost tlumiče je většinou udávána v poundech (librách)/inch (palec) (1 libra = 0,45... kg, 1 palec = 2,54 cm). Pokud je tedy na tlumiči např. číslo 880 znamená to, že je potřeba 880 liber pro stlačení o 1 palec. Čím je tedy číslo vyšší, tím je tlumič tvrdší. Řidčeji je hodnota udávána v N/mm. 880kový tlumič z tohoto příkladu odpovídá potom 155 N/mm.
Zdroj: bike
Opatření proti pískání a skřípání kotoučových brzd
- Opatrně rovně obrousit až na kov dosedací plochy třmenu na vidlici nebo rámu
- Brzdový třmen nastavit velice přesně rovnoběžně s kotoučem
- Pod upevňovací šrouby třmenu vložit podložky
- Nanést měděnou pastu na zadní stranu brzdových destiček
- Zdrsnit brzdové destičky (ne smirkem!!!)
- Kotouče očistit lihem
Zdroj: bike
Opatření proti pískání a ráfkových brzd
- Brzdové špalky nastavit lehce šikmo (nejprve musí dosedat jejich přední část)
- Odmastit boky ráfku
- Zdrsnit brzdové špalky
- Paralerogramová véčka předepnout pomocí gumového kroužku
- Namazat brzdovou patku měděnou pastou
- Vyzkoušet jiné brzdové špalky
Zdroj: bike
Snížení házivosti kotoučové brzdy
Někdy pomůže pootočit brzdový kotouč o několik děr na náboji kola. Dojde tím k překrytí nepříznivých tolerancí těchto komponent při výrobě.
Druhý recept je poněkud drsnější:
Sikovkama nebo francouzským klíčem kotouč s citem přiohneme. V obou případech je nutné nástroj něčím podložit, aby nedošlo k poškození kotouče. Metoda s gumovou paličkou se nedoporučuje hlavně kvůli špatné dávkovatelnosti síly. Magura připouští toleranci v rozsahu 0,2 mm.
Zdroj: výrobce, bike
Stanovení správné výšky rámu
Výška rámu se stanoví podle délky kroku. Nejlépe je postavit se zády ke zdi a změřit výšku od země k hraně tenké knihy, kterou si vložíme mezi nohy a posuneme co nejvýše... Délku kroku v centimetrech pak vynásobíme číslem 0,57. Sportovní bikeři zaokrouhlí vypočtenou hodnotu směrem dolů, turisticky zaměření zase nahoru. Zkušební jízda však měření nikdy nenahradí :)
Zdroj: bike
Rozměry pneumatik
Rozměry pneumatik jsou udávány většinou v palcích (např. 26 × 2,1), kdy první číslo označuje průměr kola a druhé šířku pneumatiky. Vlivem zaokrouhlení jsou však tyto údaje celkem nepřesné. Někdy proto bývá výhodnější sledovat rozměr (hlavně šířku) pneu v milimetrech (např. 47-559), je-li uveden.
Zdroj: bike
Stanovení pákového poměru zadní stavby
Změřit vzdálenost od osy kola k zadní hraně sedla (např. 79 cm). Propérovat tlumič přesně o 1 centimetr a přitom opět změřit vzdálenost mezi sedlem a osou kola (nyní např. 76 cm). Rozdíl tří centimetrů mezi oběma hodnotami znamená pákový poměr 3:1.
Pro snadnější měření vypustit z tlumiče vzduch popřípadě povolit ocelovou pružinu.
Zdroj: bike
Stanovení správné tuhosti pružiny zadního tlumiče
Hmotnost jezdce se vynásobí 4,5 a to celé se vydělí zdvihem tlumiče a vynásobí pákovým poměrem zadní stavby (viz předchozi tip). Výsledkem je obvyklá tuhost pružiny v lb/inch (librách na palec).
Zdroj: bike
Správné nahuštění vzduchových tlumičů
Při sezení na kole v obvyklé poloze v klidu by mělo být propérování obou tlumiču asi 1/10 zdvihu.
Zdroj: cannondale, bike
Čistění brzdových destiček
Čistění brzdových destiček speciálními čističi (pro brzdové systémy motorových vozidel) nelze doporučit. Hayes dokonce před nimi varuje. Přesto je lze v jednotlivých případech (hlavně při potřísnění olejem) s úspěchem použít. Například u destiček MAGURA ENDURANCE lze po omytí brzdovým čističem opět dosáhnout jejich původní brzdné síly jako před potřísněním. U ostatních typů se dosáhne více či méně uspokojivého výsledku. Za pokus to však (před jejich vyhozením) určitě stojí.
Zdroj: bike
Hydraulický olej × brzdová kapalina
V současné době se používá buď hydraulický olej (Magura, Shimano) nebo klasická brzdová kapalina (ostatní výrobci). Hydraulický olej má výhodu hlavně v nenavlhavosti pročež není nutná jeho výměna v pravidelných intervalech a lépe se s ním pracuje při servisních úkonech (plnění apod.). Další asi méně významnou výhodou je jeho přívětivost k životnímu prostředí. Klasická brzdová kapalina má oproti oleji vesměs vyšší bod varu a nižší tepelnou roztažnost. K jejím nevýhodám patří již zmíněné stárnutí (nutná pravidelná výměna po jednom roce) a toxicita.
Ještě pár upozornění:
Brzdových kapalin existuje řada typů, které se povětšinou nesmí míchat. Doporučuje se používat jen brzdová kapalina předepsaná výrobcem a do systémů pro hydraulický olej se brzdová kapalina nesmí použít protože hrozí poškození těsnicích prvků!
Zdroj: bike
Aby se gripy neprotáčely
Montáž gripů s pomocí brzdového čistice ve spreji zaručí jejich naprostou pevnost. Stejným prostředkem je lze i snadno demontovat.
Zdroj: bike